Belajar Adobe Photoshop Photo Effects Tutorial: Cara-cara Menukarkan Gambar Girlfriend Anda Kepada Vampire

    Author: Unknown Genre: »
    Rating


    Korang ada awek? Takde? Adusss… Cari la awek sorang. Baru boleh praktis tutorial ni. Haha. Kalau takde awek pun, buat guna gambar yang aku bagi ni pun boleh. :D
    Hari ini sebenarnya Internet agak problem di kawasan perumahan aku. Hampeh betul Stimix ni. Tapi bagus jugak kadang-kadang, boleh aku habiskan masa untuk buat tutorial menggunakan Adobe Photoshop ni.
    Ini merupakan tutorial pertama yang dibuat oleh aku sendiri (tapi idea asal bukan aku, aku hanya membaca tutorial, pastu tulis dalam Bahasa Malaysia). Tutorial ni berkenaan dengan Photo Effects menggunakan Adobe Photoshop. Pertama sekali, aku menggunakan GAMBAR AWEK AKU (poyo giler mamat ni) seperti di bawah:

    Mula-mula sekali, aku gunakan Healing Tool untuk hilangkan bintik-bintik kecik kat MUKA AWEK AKU. Tak ganas la kan vampire ada jerawat ni. Haha. Inilah kelebihan Adobe Photoshop, gambar muka yang penuh dengan jerawat, tapi dengan hasil Photoshop, semua tu boleh hilang. Best kan?
    girl2
    Sekarang tekan CTRL+J, untuk copy background, pilih COLORS FOREGROUND kepada BLACK dan BACKGROUND kepada WHITE. Selepas itu klik kat main menu IMAGE -> ADJUSTMENTS -> GRADIENT MAP dan klik OK.
    Adobe Photoshop Photo Effects Tutorial: Tukarkan Gambar Girlfriend Anda Kepada Vampire
    Dengan menggunakan ERASER TOOL, padam kesemuanya, kecuali GAMBAR AWEK AKU. Contoh:
    Tutorial Adobe Photoshop dalam bahasa malaysia
    Klik layer pertama (FIRST LAYER) dan buat bulatan kat bahagian mata, kemudian klik LAYER VIA COPY.
    Adobe Photoshop Photo Effects Tutorial: Tukarkan Gambar Girlfriend Anda Kepada Vampire
    Drag layer mata tadi ke bahagian yang paling atas
    Adobe Photoshop Photo Effects Tutorial: Tukarkan Gambar Girlfriend Anda Kepada Vampire
    Guna DODGE TOOL untuk bahagian iris mata
    girl7
    Buat satu layer baru menggunakan BRUSH TOOL yang warna HITAM. Tengok gambar dibawah.
    Adobe Photoshop Photo Effects Tutorial: Tukarkan Gambar Girlfriend Anda Kepada Vampire
    Setkan GAUSSIAN BLUR kepada radius 2.0pixels
    Adobe Photoshop Photo Effects Tutorial: Tukarkan Gambar Girlfriend Anda Kepada Vampire
    Sekarang aku akan gunakan BLOOD BRUSHES. Korang boleh download brushes ni secara percuma di: http://keren-r.deviantart.com/art/Blood-Brushes-20739863. Aku cadangkan supaya korang buat satu layer baru untuk setiap brushes yang digunakan. Kemudian tukar layer itu kepada MULTIPLY. Hasilnya:
    Adobe Photoshop Photo Effects Tutorial: Tukarkan Gambar Girlfriend Anda Kepada Vampire
    Sabar, belum siap lagi ni beb. Haha. Mata belum berdarah lagi ni. OK, langkah seterusnya, guna KOD WARNA #E0A1A1 dan conteng MUKA AWEK AKU sampai jadi macam kat bawah ni:
    Belajar Adobe Photoshop Photo Effects Tutorial: Cara-cara Menukarkan Gambar Girlfriend Anda Kepada Vampire
    Guna GAUSSIAN BLUR lagi, sekarang ni RADIUS adalah 52.4 pixel.
    Belajar Adobe Photoshop Photo Effects Tutorial: Cara-cara Menukarkan Gambar Girlfriend Anda Kepada Vampire
    Tukar layer kepada MULTIPLY. Camane tu? Tengok gambar kat bawah ni:
    Belajar Adobe Photoshop Photo Effects Tutorial: Cara-cara Menukarkan Gambar Girlfriend Anda Kepada Vampire
    Sekarang ADD 2 NEW LAYER dengan 2 color, iaitu #056ADC dan #6B0606. Tukar layer kepada COLORS DODGE dan ubah OPACITY layer tersebut kepada45% untuk #6B0606 dan 41% untuk #056ADC.
    Belajar Adobe Photoshop Photo Effects Tutorial: Cara-cara Menukarkan Gambar Girlfriend Anda Kepada Vampire
    Maka, siaplah gambar AWEK AKU SEBAGAI VAMPIRE. Hahaha.
    Belajar Adobe Photoshop Photo Effects Tutorial: Cara-cara Menukarkan Gambar Girlfriend Anda Kepada Vampire
    Sori la kawan-kawan, tutorial kali ni senang sangat kan? Hehe. Dalam masa 10-20 minit dah siap rasanya kalau anda dah biasa dengan kedudukan tools dalam Adobe Photoshop ni. Tutorial ni sesuai untuk pengguna baru Adobe Photoshop. Masih ramai pembaca blog aku yang tahu sikit-sikit pasal Photoshop (sebab aku tengok ramai komen tak tau pasal Photoshop ni). Sebab tu aku buat tutorial yang ringan-ringan dulu. Selamat mencoba ye! Hehe… :D


    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

copyright by Kamarul Arnizam