Gua Berwarna-warni Russia diiktiraf UNESCO

    Author: Unknown Genre: »
    Rating


     Terdapat gua ajaib di Rusia. Ia adalah gua ais semulajadi yang terukir oleh aliran air panas. Ais terperangkap ke siling gua mengeluarkan seperti cahaya ajaib. Ini sebenarnya adalah gua ais di Semenanjung Kamchatka Rusia. Semenanjung Kamchatka adalah semenanjung 1250 kilometer di Timur Jauh Rusia, dengan kawasan seluas kira-kira 270.000 km2 mengandungi gunung berapi Kamchatka, sebuah Tapak Warisan Dunia UNESCO.
     Aliran aliran di bawah ais glasier dan telah terbentuk oleh air panas yang dikaitkan dengan gunung berapi Mutnovsky. Glasier lebur membolehkan cebisan cahaya matahari melalui untuk mewujudkan sebuah gua yang unik berwarna-warni.

    Terdapat tiada stalaktit atau stalagmit di dalam gua. Walau bagaimanapun, siling gua  di Kamchatka, Rusia telah terbentuk daripada glasier beku. Percaya atau tidak, gua adalah lebih seperti air yang mengalir.

    Air, angin, tekanan dan dipanaskan kepada ratusan darjah lava  telah membentuk keindahan yang menakjubkan gua, serupa dengan istana ais kisah dongeng Ratu Salji. Yang dipanaskan oleh air gunung berapi cair ais, membentuk terowong panjang dengan begitu nipis yang melalui mereka walaupun cahaya matahari menembusi peti besi. Penglihatan adalah seperti yang cantik kerana ia adalah amat menakjubkan.
    sumber



    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

copyright by Kamarul Arnizam