Misteri Tasik Merah

    Author: Unknown Genre: »
    Rating


     Di bandar Camina, di utara Chile, 147 km dari bandar Iquique, dan kira-kira 3,700 meter di atas paras laut, terletak Lagoon merah ang begitu  pelik. Perairan lagun berwarna merah begitu kuat bahawa ia seolah-olah seperti dakwat atau darah. Tasik ini amat dikenali penduduk tempatan, tetapi tidak diketahui oleh Khidmat Negara Pelancongan sehingga 2009, walaupun beberapa batu hiliran terletak takungan Caritaya itu.

    Kawasan ini telah telah dihuni oleh budaya Aymara dan tamadun purba, yang telah berjaya mengekalkan rahsia dan legenda tanah, dan yang baru-baru ini telah didedahkan. Seperti sumpahan misteri yang telah dikaitkan dengan makam Mesir,  kolam merah ini mempunyai kutukan yang memberi kesan kepada orang-orang yang mendekati perairan merah. Itulah sebabnya tiada siapa yang tahu di mana ia adalah tepat dan ia tidak muncul pada peta. Kehilangan beribu-ribu Aymaras juga dikaitkan dengan tasik ini kerana mereka minum dari perairannya.

     Lagun merah dikelilingi oleh dua kolam air kuning dan hijau, dan mereka berkata kepada buih apabila dikelilingi oleh orang-orang yang tidak menyenangkan. maka adalah kepercayaan umum bahawa pengumpulan air berwarna dimiliki oleh syaitan itu sendiri. Menurut pakar-pakar beberapa warna adalah disebabkan oleh jenis spesis alga yang hidup di dalamnya.

    sumber






    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

copyright by Kamarul Arnizam