Makhluk Menakutkan Dari Dasar Laut Ditemui

    Author: Unknown Genre: »
    Rating



    Ia kelihatan seperti raksasa dari planet lain. Tetapi inilah makhluk yang terasing yang wujud dibawah lautan.
    Memeranjatkan gambar-gambar “Polychaeta”, atau cacing skala, menunjukkan bagaimana makhluk ini berkembang dan bertahan dengan tekanan yang melampau lebih daripada 1,000 meter di bawah permukaan air dan persekitaran yang amat buruk tanpa sedikit pun cahaya matahari.
    Ciri-ciri makhluk ini termasuk mulut menakutkan yang boleh bergerak keluar masuk, Menjadikannya lebih mudah bagi mereka untuk memakan mangsanya, ini didedahkan dalam satu siri imej-imej yang baru dikeluarkan oleh penyelidik lautan dalam. Makhluk, yang berukuran lebih daripada dua atau tiga sentimeter panjang, sebahagian daripada ekosistem yang tidak diketahui sehingga 40 tahun yang lalu.
    Makhluk ini lebih popular dikenali sebagai ‘perokok’ atau cacing Skala ,makhluk ini biasanya ditemui di sekitar zon gempa bumi, gunung berapi dan pinggir plat tektonik. Kawasan ini melepaskan air panas melampau dan koktail bahan kimia yang menyediakan rumah untuk makhluk seperti cacing skala.Makhluk ini seolah-olah makhluk asing dari planet marikh yang panas dan gersang.
    Cacing skala merangkak di sepanjang dasar laut berhampiran, Menggunakan gigi ganas mereka untuk mengunyah bakteria dan organisma mudah yang hidup di dalam air panas dan banyak bahan kimia. Makhluk ini mendapat tenaga dari kimia dan bukannya fotosintesis, kerana cahaya tidak menembusi pada kedalaman lebih 1000meter kedasar laut.Ini membawa kepada beberapa hubungan yang pelik: cacing skala adalah perumah kepada bakteria tosymbiotic yang boleh memberikan mereka nutrien.
    Sesetengah saintis percaya bahawa cacing skala mungkin bergantung kepada bakteria untuk terus hidup. Keupayaan mereka untuk wujud dalam keadaan seburuk ini yang tidak diketahui oleh manusia, membuat cacing skala menjadi bahan kajian Daniel Desbruyeres, seorang penyelidik kanan di I’lfremer, Institut Penyelidikan Perancis untuk Carigali Laut.
    “Jika makhluk ini boleh hidup di persekitaran yang buruk,berkemungkinan manusia juga boleh mendiami planet Marikh yang gersang suatu hari nanti, itulah yang sedang kita kaji pada makhluk ini”,Ujarnya.
    “Laut dalam alam adalah salah satu habitat yang paling pelbagai di Bumi, namun persepsi kita masih di peringkat awal”.










    Admin:Kamarul Arnizam


    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

copyright by Kamarul Arnizam