10 Kartun Yang paling Popular

    Author: Unknown Genre: »
    Rating

    Bagaimana perasaan kita apabila hari ini kita bangun awal pagi dan melihat kanak-kanak sedang menonton kartun dengan minat yang sama seperti yang kita rasai di zaman kanak-kanak. Ia memberi imbauan kepada kita tentang zaman kanak-kanak kita. Kerana ia disukai kanak2, mereka memilih wira mereka dan cuba bertindak dan berkelakuan seperti wira pilihan mereka. Tambahan lagi setiap watak dalam animasi tersebut sedikit sebanyak mengajar nilai-nilai moral.
    Kartun asalnya merupakan filem animasi yang merupakan sumber keseronokan kepada kanak-kanak. Kebanyakan orang menyatakan kartun yang terbaik adalah kartun yang di buat pada awal 80an dan 90an kerana mempunyai daya tarikan bukan sahaja untuk kanak-kanak pada era itu tetapi golongan dewasa juga turut menonton kartun tesebut. Pada masa kini, kanak-kanak begitu banyak ketagih dengan kartun, mereka mula menonton sebelum dan selepas persekolahan dan juga sebelum mereka tidur. 1 perkara yg baik tentang hal ini adalah kartun pada dasarnya adalah sebagai sumber inspirasi untuk kanak-kanak. 10 kartun yg paling terkenal selama-lamanya dan disukai serta dilihat seluruh dunia adalah :
    10. Garfield
    garfiled
    Garfield adalah kartun yang paling banyak ditonton didunia dan menduduki ranking ke-10. Ia berkisahkan tentangg seekor kucing dan ia pertama kali diterbitkan pada Jun 19, 1978 oleh Jim Davis. Skripnya berdasarkan minat kanak2 yang suka makan, mengelak dari melakukan tugas-tugas dan membenci hari bekerja selepas bercuti. Kisah yang sama juga ditunjukkan dalam watak tersebut. Selain itu, filem Garfield turut diwujudkan. Populariti Garfield meningkat apabila ia di bawa ke Hollywood.
    9. Tweety
    Tempat ke 9 kartun yang paling diminati di dunia adalah Tweety. Ia adalah seekor burung yg dinamakan Tweety dan disayangi oleh kanak-kanak kerana tidak bersalah dan kenakalannya. Kemunculan pertamanya dalam A Tale Of Two Kittes pada 21 November 1942. Ia pada asalnya direka oleh Robert Clampett. Ia telah muncul dalam lebih 48 drama kartun dan disukai kanak-kanak kerana kecomelan suaranya.
    8. Batman
    Batman adalah watak tiruan animasi kartun yg ke-8 terkenal didunia dan dicipta oleh Bob Kany. Ia mula-mula dilihat dalam 27 nombor komik detektif pada Mei 1939. Ia adalah superhero ramai kanak-kanak. Watak ini adalah yang terbaik kerana ia memaksimumkan kekuatan manusia, tahap Genius perisikan yang digunakan di dalamnya, membantu untuk membuat strategi yang berbeza, Meningkatkan pemerhatian manusia dan kemahiran berfikir dan ia juga adalah tentang penyelesaian semua kes jenayah. Batman ini berperanan sebagai detektif.
    7. Bugs Bunny
    Sejarah lagenda kartun dikenali sebagai Bugs Bunny. Bugs Bunny digambarkan sebagai seekor arnab. Rasminya Bugs Bunny muncul sebagai seekor arnab liar pada Julai 27 tahun 1940. Kini ia adalah 7 kartun yang paling popular di dunia. Dialog yang paling popular Bugs Bunny yang terkenal di seluruh dunia dan menjadi sebutan setiap kanak-kanak adalah “Ehh what’s up. Doc?”. Bugs Bunny kartun yang nakal dan comel dan masih ditonton oleh ramai kanak-kanak di seluruh dunia.
    6. The Phantom
     Phantom adalah kartun ke-6 yang paling popular dan dicipta oleh Lee Falk. Ia mula muncul pada Februari 17 tahun 1936. Phantom adalah hero fiksyen tetapi tema The Phantom benar-benar berbeza daripada orang lain kerana dia tidak mempunyai sebarang kuasa super. Konsep the phantom ini adalah membina kekuatan dalaman seorang lelaki jika ia percaya dalam dirinya boleh melakukan apa-apa sahaja. Sama dengan kes Phantom dia berjuang dengan kekuatan sendiri dan kecerdasan minda.
    5. Tom & Jerry

    Tom & Jerry adalah kartun yang di tonton di seluruh dunia dan kanak-kanak serta orang-orang tua juga suka menontonnya. Pada asasnya ia merupakan pergaduhan antara kucing (Tom) dan tikus (Jerry). Ia adalah watak-watak kartun yg ke-5 yang paling popular di dunia yang dicipta oleh William Hanna dan Joseph Barbera. Ia muncul pada awal 1940-an. Ia datang dalam format yang berbeza dan dilihat dalam teater yang dimainkan dalam permainan dan pembacaan dalam buku-buku komik.
    4. Spiderman
     Spiderman adalah adiwira yang berfungsi untuk membawa keamanan dalam masyarakat. Ia adalah kartun ke-4 yang terkenal di dunia. Konsep ini adalah berdasarkan pada seekor labah-labah yg tidak pernah putus asa membuat jaring. Spiderman pertama kali muncul di Amazing Fantasy nombor 15 dan telah dicipta oleh Stan Lee. Watak ini mempunyai kuasa super dan mempunyai refleks yang baik, kelajuan dan stamina cemerlang. Ia dilihat di seluruh dunia dan popularitinya meningkat apabila ia di bawa ke Hollywood.
    3. Donald Duck
    Donald Duck adalah kartun ke-3 yang paling popular di dunia dan dicipta oleh Walt Disney. Ia pertama kali dilihat di Wild Little Hen pada tahun 1934. Ia adalah watak lucu seekor itik yang dilihat dalam pakaian kelasi. Ia memberi mesej untuk melihat kehidupan secara positif dan tidak menunjukkan kemarahan. Dialog yang paling biasa Donald Duck adalah “What’s the Big Idea!?”. Saingan terbesar watak ini adalah Mickey Mouse.
    2. Mickey Mouse
    Mickey Mouse adalah watak kartun ke-2 yg terkenal di dunia yang dicipta oleh Walt Disney dan UB Lwerks pada tahun 1928. Ia mula-mula dilihat dalam Plane crazy. Watak Mickey Mouse merupakan tema yang mencabar dan datang dalam peranan yang berbeza-beza, kadang-kadang ia kelihatan sebagai seorang tentera, beberapa kali dilihat sebagai penuntut dan juga muncul sebagai tikus biasa. Ia juga muncul dalam mainan permainan dan kekal di atas selama bertahun-tahun.
    1. Superman
    Superman adalah adiwira semua orang dan merupakan watak kartun yang paling terkenal di dunia serta menduduki kedudukan nombor 1 dalam dunia animasi dan wira kanak-kanak. Ia mula-mula ditonton dan dilihat pada tahun 1928 di Actions comics no. 1 Diterbitkan oleh DC Comics dan dicipta oleh Jerry Siegel dan Joe Shuster. Keperibadian Superman adalah kasar dan agresif. Moto utama beliau adalah untuk membantu rakyat dan menyelamatkan alam semesta daripada jenayah dan kekejaman. Superman menjadi adiwira kerana ia mempunyai kuasa-kuasa besar dan boleh bergerak lebih dengan kelajuan cahaya dan mempunyai kuasa tambahan untuk melawan jenayah dan pengganas.
    Olahan : Aen Federa & Roy Podolski
    Sumber

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

copyright by Kamarul Arnizam