Hacker Paling Terkenal di Dunia Adrian Lamo

    Author: Unknown Genre: »
    Rating


    Lamo mengakui yang beliau menjadi terkenal kerana beliau telah berjaya memecah-masuk ke dalam sistem komputer organisasi besar dan hebat seperti The New York Times dan Microsoft Corporation yang terkenal dikalangan para penggodam sebagai kompeni yang mempunyai tahap sistem kawalan keselamatan rangkaian komputer yang tinggi. Beliau turut dikenali sebagai "homeless hacker," kerana beliau menggunakan internet di Kinko Siber Kafe, rangkaian kedai kopi seperti Starbuck dan juga perpustakaan awam untuk melakukan aktiviti penggodaman beliau. Di dalam sebuah artikel profil, beliau dinyatakan sebagai seorang yang "He Hacks by Day, Squats by Night," Lamo reflects, "I have laptop in Pittsburgh, a change of clothes in D.C. It kind of redefines the term multi-jurisdictional."
    Cara Lamo memecah-masuk sesebuah sistem lebih kepada pengujian penetrasi / pemecah-masuk, yang mana sekiranya beliau menjumpai "lubang kebocoran" di dalam system keselamatan computer itu maka beliau akan mengeksploitasi kebocoran tersebut kemudian beliau akan memaklumkan kepada admin computer kompeni yang menjadi mangsa beliau tersebut. Kononnya tindakan beliau itu lebih kepada membantu kompeni tersebut memperbaiki tahap keselamatan rangkaian system computer mereka. Yang menjadi mangsa penangannya termasuklah kompeni-kompeni hebat seperti Yahoo!, Bank of America, Citigroup dan Cingular. Adalah tidak menjadi kesalahan dari segi undang-undang apabila white hat hackers diupah oleh sesebuah kompeni untuk melakukan pengujian penetrasi ke atas system computer mereka, tetapi apa yang dilakukan oleh Lamo adalah bertentangan dengan undang-undang siber kerana tiadanya hitam-putih yang dikeluarkan oleh kompeni yang menjadi mangsa pengujian penetrasinya itu.
    Apabila beliau telah berjaya memecah masuk ke dalam system intranet The New York Times, keadaan menjadi serius. Beliau telah sengaja meletakkan dirinya sendiri di dalam satu senarai golongan yang berkepakaran tinggi dan senarai penyumbang terbesar di dalam dunia pengkomputeran. Beliau juga melihat informasi sulit dan peribadi kepunyaan para penyumbang tersebut termasuklah nombor Social Security kepunyaan para penyumbang tersebut. Lamo juga telah menggodam pengkalan data The Times’ LexisNexis untuk melakukan pencarian hal-hal dan informasi yang berprofil tinggi.
    Disebabkan oleh aktiviti penggodaman dan kesalahan beliau memecah-masuk system computer kompeni The New York Times, Lamo telah diarahkan untuk membayar ganti rugi lebih kurang USD $65,000 in restitution. Beliau turut dijatuhkan hukuman tahanan rumah selama 6 bulan dan 2 tahun di bawah pemerhatian yang mana ianya telah pun berakhir pada 16 Januari, 2007 yang lalu. Sekarang ini Lamo bekerja sebagai seorang penulis dan penceramah bebas yang disegani. Hasil ceramah dan penulisan beliau mengenai keselamatan system computer seringkali memenangi dan mendapat penganugerahan.














    Admin :Kamarul Arnizam

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

copyright by Kamarul Arnizam