Jambatan Gantung Paling Berbahaya di Dunia

    Author: Unknown Genre: »
    Rating


    Mungkin kita pernah melihat jambatan sebegini dalam beberapa filem pengembaraan seperti Indiana Jones atau sebagainya. Jambatan Tergantung Hussaini yang terletak di Utara Pakistan ini merupakan antara titian tali paling bahaya di dunia. Ianya amat tidak sesuai untuk digunakan oleh mereka yang lemah semangat dan berbadan besar. Tambahan pula jambatan itu sendiri sudah terlalu usang, sempit, malah banyak kayu pelapitnya sudah hilang.
    Bayangkanlah jambatan yang sebegitu rupa masih ramai yang sanggup menggunakannya. Bukan sahaja digunakan oleh kaum lelaki, malah turut digunakan oleh kaum wanita. Ini kerana, jambatan tersebut merupakan satu-satunya kemudahan yang mereka ada untuk menyeberang.
    Kelihatan jambatan ini dibangunkan dengan dua trek berkembar. Tidak tahu tujuan asalnya. Mungkin juga kedua-dua trek ini dibina dengan haluan bertentangan. Namun salah satu dari trek tersebut seperti sudah menanti rebah. Jambatan Tergantung Hussaini didirikan untuk menyeberang Tasik Borit. Jambatan ini juga menjadi tarikan pelancong yang berkunjung ke sana.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

copyright by Kamarul Arnizam