Hacker Paling Terkenal di Dunia Kevin Mitnick

    Author: Unknown Genre: »
    Rating



    Seorang yang pernah digelar "hacker poster boy," Mitnick pernah melalui saat-saat mencemaskan ketika diburu oleh pihak berkuasa. His mischief was hyped by the media but his actual offenses may be less notable than his notoriety suggests. Pihak berkuasa menjelaskan bahawa "beliau merupakan seorang penjenayah computer yang paling dikehendaki dalam sejarah Amerika Syarikat". Cara dan bagaimana beliau mengeksploitasi system computer telah di ceritakan dengan terperinci di dalam filem box office : Freedom Downtime dan Takedown.
    Mitnick sebenarnya telah memiliki sedikit pengalaman menggodam sebelum mengakui akan kesalahan-kesalahan yang menyebabkan beliau menjadi terkenal. Pada mulanya beliau telah menggodam system tambang bas Los Angeles untuk membolehkan beliau menaiki bas dengan percuma. Kemudian, seperti bekas pengasas computer dan syarikat Apple, Steve Wozniak, beliau juga terlibat dengan aktiviti phreaker ( golongan yang handal di dalam mengeksploitasi sistem telefon ). Walaubagaimanapun, itu semua adalah kesalahan-kesalahan biasa sahaja jika nak dibandingkan dengan kesalahan terbesarnya yang bersabit dengan dakwaan yang beliau telah memecah-masuk ke dalam rangkaian sistem komputer The Digital Equipment Corporations dan mencuri perisian.
    Mitnick’s mischief got serious when he went on a two and a half year "coast-to-coast hacking spree." Sebuah artikel dari CNN bertajuk, "Legendary computer hacker released from prison,"menyatakan yang sebelum penangkapannya, beliau telah berjaya merosakkan sistem komputer yang dipecah-masuk olehnya, mencuri data-data dan rahsia-rahsia korporat peringkat tertinggi, merosak dan merumitkan rangkaian telefon dan juga memecah-masuk ke dalam system computer Amaran Pertahanan Kebangsaan Amerika Syarikat. Tidak cukup dengan itu, beliau juga telah berjaya menggodam komputer kepunyaan seorang pakar komputer terkenal iaitu Tsutomu Shimomura yang juga merupakan seorang penggodam. Mitnick telah mencabar Shimomura untuk menangkap beliau yang mana akhirnya disebabkan oleh kesilapannya sendiri, beliau telah berjaya di tahan oleh pihak berkuasa yang telah bekerjasama dengan Shimomura. Itupun setelah Mitnick dikhianati oleh teman wanitanya sendiri.
    Pada hari ini, Mitnick telah pun meninggalkan peranannya sebagai seorang black hat hacker dan berubah menjadi seorang yang berguna kepada masyarakat. Tsutomu Shimomura juga telah menjadi sahabatnya dan mereka berdua kini merupakan oldtimer dan sering bekerjasama untuk menumpaskan para "penggodam dunia baru". Di atas kesalahannya itu beliau telah di jatuhkan hukuman penjara selama 5 tahun. Selama 8 bulan dalam 5 tahun tersebut He served five years, about 8 months of it in solitary confinement, kini beliau merupakan seorang perunding keselamatan komputer, pengarang, dan penceramah.









    Admin:Kamarul Arnizam

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

copyright by Kamarul Arnizam