Tradisi Pelik Budaya Etnik Torajans

    Author: Unknown Genre: »
    Rating


    Seni bina unik dan Budaya yang Menarik di Tana Toraja Indonesia. Tana Toraja dikenali sebagai "tanah raja-raja" atau orang-orang di bahagian selatan Tana Toraja dipanggil "orang-orang di tanah tinggi di utara". Tana Toraja terletak di wilayah Sulawesi Selatan. Ia terletak kira-kira 328 km dari ibukota wilayah Sulawesi Selatan, Makassar, di pergunungan bahagian tengah. Dengan ketinggian 300 sehingga 2880 meter di atas paras laut, Tana Toraja menggabungkan kesegaran dan kesejukan. Suhu antara 16-28 darjah Celsius memberi peluang untuk berehat dan pemulihan.
    Budaya Torajans  yang tersendiri yang mungkin yang paling terkenal dengan upacara kematian yang pelik mereka, termasuk kematian yang boleh bertahan untuk beberapa hari, diikuti dengan pengkebumian di makam batu.

    Kawasan cantik dan kebanyakannya tidak terusik di kampung traditional, seni bina yang unik dan budaya yang menarik. Sebuah pulau budaya, dikelilingi oleh gunung di semua pihak, yang Toraja membuktikan ada kehidupan selepas kematian dengan upacara pelik mereka. Gua kubur, kubur tergantung , tau tau ​​(patung kayu bersaiz sebenar) mengerikan tetapi memukau. Ini adalah dunia kepada dirinya.

    Jika anda mahu melihat pengebumian, bulan-bulan terbaik adalah bulan Ogos atau September. Ini adalah apabila orang pertanian kawasan yang mempunyai masa lapang sebelum hujan tiba pada bulan Oktober.




















    Admin:Kamarul Arnizam

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

copyright by Kamarul Arnizam