5 Makanan Termahal Dunia

    Author: Unknown Genre: »
    Rating

    Apakah Anda bersedia membayar US$ 368 untuk sepiring steak? Memang sulit dipercaya ada steak yang harganya ratusan dollar. Tapi, itu adalah fakta. Banyak tempat di berbagai negara menjual makanan dengan harga yang sangat tinggi. Berikut lima di antaranya.

    1. Steak wagyu di Tokyo, Jepun
    Aragawa adalah kedai steak pertama di Tokyo, Jepun. Spesialisasi menunya adalah daging lembu Kobe lokal berkualitas tinggi dan daging Wagyu yang terkenal dengan rasa lazatnya dan teksturnya yang lembut. Daging hanya disajikan dengan saus mustard dan merica. Harganya US$ 368untuk satu porsi steak. Kualiti dagingnya yang tinggi membuat rasanya sangat lazat meskipun diolah dengan bumbu yang minimalis.
    2. Ayam kukus tanpa kulit di Paris, Perancis
    Alain Ducasse au Plaza Athénée, di Paris adalah restoran yang menyajikan menu autentik Perancis. Ruang makan ditata dengan sangat mewah. Layanan yang diberikan sangat spesial dan berkelas. Untuk menu ayam kukus tanpa kulit di restoran mewah tersebut dihargai US$ 260 .

    3. Ikan bass yang disajikan dengan kaviar di Brussels, Belgium
    Alsace Pinot Blanc merupakan taman berlokasi private yang terletak di Bruneau, Brussels, Belgium. Tempat makan berkelas ini menyediakan menu yang sangat menggoda iaitu, “Fillet of Bass with Imperial Osetra Caviar”. Ikan Bass yang telah di fillet disajikan dengan kaviar yang berasal dari ikan albino langka yang hidup di laut Kaspia. Harganya US$ 200 .

    4. Kambing panggang di Dubai, Uni Emirat Arab
    Gordon Ramsay’s Verre memiliki chef selebriti yang menyajikan masakan Eropah moden yang khas dan berbeza. Tempat ini mendapat pengakuan internasional dan sering mendapat pujian dari para pengkritik kuliner. Salah satu menu handalannya adalah “Roast Lamb with Aubergine Gratin”. Yaitu, kambing panggang yang disajikan dengan terong, ditaburi parutan keju dan tomato. Harganya US$ 70 .

    5. AIs krim di New York, Amerika Syarikat
    Menu ais krim “Golden Opulence Sundae” di New York City’s Serendipity, dihargai US$ 1000 . Boleh dikatakan menu tersebut adalah ais krim sundae termahal di dunia. Isinya sundae tersebut iaitu ais krim vanilla, yang bahan dasarnya berkualiti tinggi berasal dari Tahiti dan Madagaskar.
    Selain itu, ada ais Krim Cokelat Chuao yang berasal dari daerah pantai di Venezuela. Toppingnya terdiri dari buah-buahan Parisian, kaviar Grand Passion. AISs krim dihiasi dengan emas 23 karat berbentuk daun dan disajikan dalam gelas kristal Harcourt berbentuk piala. Sudu untuk menyuap ais krim sundae terbuat dari emas 18 karat.




    Admin:Kamarul Arnizam

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

copyright by Kamarul Arnizam