Sejarah Asal-usul Kaum Dusun di Sabah

    Author: Kamarul Arnizam Genre: »
    Rating






    Menurut sumber akademik, terdapat 5 teori mengenai asal usul kaum Dusun di Sabah. Pertama, kaum Dusun dipercayai berasal dari rumpun Indo-Malayan dari Selatan China ke negara-negara di Asia Tenggara (T.R. Williams: 1965). Dalam kajian mereka, saintis sosial dan ahli sejarah mengambil kira aspek fizikal, bahasa pertuturan, kumpulan darah dan bahan kesenian yang dicipta oleh masyarakat Kadazan-Dusun.Teori yang kedua, asal-usul dikaitkan dengan penghijrahan orang Mongol, orang China atau orang Kanchin dan orang Annam dari Myanmar (Ivor H.N. Evans:1923 dan T.R. Williams: 1965).Teori Ketiga, Kaum Kadazandusun adalah kacukan kaum China (Ivor H.N. Evans:1923 dan Owen Rutter:19220).Teori Keempat, Kaum Kadazandusun adalah keturunan orang purba Gua Madai.Teori kelima, mengatakan kaum ini asalnya dari suku kaum Bunun di Taiwan.

          Menurut cerita lisan penduduk, masyarakat Dusun merupakan keturunan dewa dewi, iaitu dari keturunan dewa Kinorohingan dan isterinya Siminundu. Walaubagaimanapun, kebenaran mitos ini hanya didukung oleh masyarakat Dusun tradisional sahaja. Ekoran daripada kemasukan agama fahaman monotheisme khususnya Islam dan Kristian maka generasi sekarang lebih bersifat logistik dan telah mengenepikan mitos tradisional mengenai asal usul mereka yang bersifat metafizik.
     

          Sejak kemasukan kolonialisme pada tahun 1865 dan tersebarnya fahaman monotheisme di kalangan masyarakat Dusun sejak tahun 1970-an, cara hidup orang Dusun mula berubah namun demikian masih terdapat khazanah-khazanah berharga yang masih utuh dan tidak dimakan zaman. Khazanah-khazanah berharga ini merujuk kepada warisan cara hidup tradisi dari segi adat, sistem kepercayaan tradisional, budaya dan sebagainya termasuklah dari sudut kesenian. Kesenian merupakan salah satu aspek warisan yang kekal dan terpelihara sehingga sekarang ekoran pengaplikasiannya ke dalam kehidupan seharian. Hal ini senang diaplikasikan dalam kehidupan masyarakat Dusun sehingga sekarang disebabkan tidak memerlukan proses yang sukar, tambahan pula aspek kesenian ini boleh diikuti dengan mudah dan jarang bertentangan dengan hukum agama monotheisme yang dianuti oleh masyarakat Dusun sekarang ini.
          Kumpulan etnik yang terbesar adalah suku kaum Dusun yang merupakan satu pertiga dari penduduk Sabah. Suku kaum Dusun yang tinggal di pantai barat seperti Penampang, Papar, Tuaran, Kiulu, Tamparuli, Tenghilan, Kota Belud dan juga di lembah bukit di Ranau, Tambunan, dan Keningau adalah petani tradisi yang menanam padi sawah dan huma. Sesetengah dari mereka memburu serta menangkap ikan sungai. Mereka kebanyakan bertempat di sekelilingi kawasan lembah pantai barat dan kawasan pendalaman.

          Lazimnya masyarakat daripada subetnik yang disebut di atas adalah berasal (mendiami) daripada kawasan-kawasan (daerah) tertentu umpamanya Kimaragang di daerah Kota Marudu, Lotud di daerah Tuaran, Orang Sungai di daerah Kinabatangan, Sugut, Paitan dan Pitas. Kebanyakan orang Kadazan-Dusun menganuti agama Kristian dan terdapat juga mereka yang beragama Islam. Bagi Orang Sungai yang tinggal di daerah Pitas, mereka menganut agama Islam manakala daerah-daerah lain seperti Kinabatangan Orang Sungai turut menganut agama-agama lain. Masyarakat Lotud (Suang Lotud) turut mendiami kawasan Pantai Barat Selatan negeri Sabah terutamanya Tuaran, Tamparuli, Telipok dan dan sedikit di Kota Belud (Tampasuk). Mereka hidup secara kolektif dengan mendiami rumah panjang yang mengumpulkan beberapa keluarga, iaitu antara 150 - 200 orang. Walau bagaimanapun, pada masa kini, rumah panjang jarang dilihat dalam etnik ini. Kebanyakannya telah mengalami pembangunan fizikal dan mental.

          Salah satu aspek kesenian yang amat popular dan diterima ramai dalam masyarakat Dusun ialah seni nyanyian tradisional. Seni nyanyian ini bukan sahaja digemari oleh masyarakat Dusun malah disukai oleh masyarakat lainnya di Sabah. Nyanyian yang sering dinyanyikan oleh masyarakat natif Sabah adalah berdasarkan kepada bahasa atau dialek etnik masing-masing. Masyarakat Dusun menyanyikan lagu mereka dalam bahasa Dusun, namun demikian terdapat lagu-lagu ciptaan yang dicampuradukkan bahasanya dengan etnik lain yang hampir sama. Seni nyanyian ini turut menjadi salah satu identiti masyarakat natif di Sabah kerana ianya agak unik dan berbeza-beza mengikut suku.

    77 Responses so far.

    1. Anonymous says:

      D Brunei dan Sarawak jua ada mayarakat kadazandusun seperti suku tutong dan bisaya. Juga d Kalimantan ada. Antropologi mengatakan kaum kadazandusun ialah salah satu kelompok northern borneo yang merupakan bangsa pertama yg mendiami pulau Borneo bersama suku dayak lain seperti kenyah, murut, kayan dan sebagainya. Suku2 dayak lain seperti iban, dayak rumpun barito, bidayu, dan sebagainya dan bangsa non dayak termasuk suku brunei ialah bangsa yang datang kemudian. Kerajaan terawal d borneo juga diasaskan oleh bangsa kadazandusun dari sub suku bisaya.

    2. Anonymous says:

      saya amat berminat mengkaji sejarah kaum saya sendiri, dusun..boleh admin kemukakan sumber rujukan buku berserta pengarang sekali..

    3. Anonymous says:

      Hahahaha.. lucunya.. sejak bila pula ada subetnik bisaya dlm kadazandusun ni?? dan brunei.. bisaya or Visaya asalnya dari filipina tu sma dgn suluk. jauh sekali persamaan bahasanya. Nti p arkib cari k. muzium ka. lebry pun ada.

    4. Bisaya adalah org sbah,visaya adalah org flipin. Jgn keliru d situ.

    5. Jgn lpa asal usul kita..
      Aq suang lotud,ko pla??

    6. Perfect admin...agree

    7. Anonymous says:

      http://jobandcash.com/?share=21800

      try this,

    8. Anonymous says:

      Menurut terbitan ini,, Kajian DNA dari kaum wanita (mtDNA)...Southeast Asian Mitochondrial DNA Analysis Reveals Genetic Continuity
      of Ancient Mongoloid Migrations http://europepmc.org/backend/ptpmcrender.fcgi?accid=PMC1204787&blobtype=pdf .. orang-orang perempuan di Sabah dari suku Berunai, Bisaya, Murut, Rungus, Kadazandusun mempunyai persamaan profil DNA... Haplogrup yang kerap ditemui ialah dalam Haplogrup D, E, G. Ada juga artikel dari blog ini ... http://apotpuri.blogspot.com/2012/10/cadangan-asal-usul-seorang-lelaki-orang.html dan http://apotpuri.blogspot.com/2012/10/cadangan-asal-usul-seorang-orang-asli.html

    9. Anonymous says:

      Anymous buat apa mengkaji asal usul ko tu dusun istimewa meh..huhu..ako suang bisaya..bukan filipino..antad do sabah..sekalipun filipino...kita harus menghargai org lain jgn sombong..

    10. sarah says:

      Ini org dusun palui aa..dusun ni jg mksudnya org pedalaman bah spt org kg yg hnya mengusahakn padi..tanam tanaman..
      Brunei pun ada jg org dusun...tp mgkn d sabah bcmpur sudah dusunnya..dan kami jg islam..peace...dan visaya tagalog tu kristian tu sama mcm kamulah.tapi apapun sy xpercaya dengan agama kamu tu...k...sebab raja kita adalah islam..tiada raja berbangsa dusun kn...

    11. mesej to #sarah, ternyata anda seorang yg berfikiran cetek, admin seorang yg berbangsa dusun dan beragama Islam, kami tiggal di sabah dengan harmoni walaupun berbeza agama atau adat.. memburuk2kan kaum dusun itu sama seperti memburuk2kan diri anda sendiri, untuk pengetahuan anda kaum dusun d sabah sudah maju dan tidak sama yg anda fikirkan, lihatlah pencapaian kaum dusun di sabah, Dr. Jeffry Kitingan contohnya : beliau merupakan orang ke-17 terbijak di asia .. Islam tidak mengira warna kulit mahupun bangsa, Islam adalah universal.. take care

    12. Blog ni ada jg menerangkan yang betut. Walaupuna tidak seratus peratus betul jika dibandingkan dengan fakta. Kepada Sarah Said. Saya sangat kecewa dengan pandangan anda dengan orang Dusun di sabah, kerana saya adalah seorang dusun 100%. Di Sabah sekarang terdapat ramai masyarakat yang berpendidikan tinggi dan berkerja tetap serta mendapat pendapatan sebulan yang amat tinggi. saya sangat setujuh dengan komen Kamarul Arnizam. Thnks Bro. Apa-apa pun janganlh kita mengatakan sesuatu yang buruk kepada mana-mana suku bangsa ataupun kaum. Terutamanya melibatkan isi agama. Kita sekarang mengamalkan slogan 1Malaysia. so please respect each other. Pongsikou iri nopo lah. :) ~Dyrall ALfred~ KOt Beud, Sabah. PROUD TO BE SABAHAN

    13. Anonymous says:

      Ya...bisaya...dan visaya berbeza...visaya y berasal dr filipina.

    14. Anonymous says:

      sarah fuck you

    15. Wan Arkim says:

      uiks, Sarah said ne mcm xbos sa seja, dusun jg dia tu klu dia lah hehe, sa ne bisaya Beaufort, bisaya borneo skrg tidak sama dgn visaya Filipin, diaebabkan byk faktor, tp mungkin jg kedua2nya dr leluhur yg sama, sa susah bertahun2 membelek2 sejarah etnik Borneo ne, dari kebanyakan yg sa dpt rumuskan(bukan conclusion k),

    16. Wan Arkim says:

      kemungkinan dusunic n dayak family berserta dari kesultanan Brunei adalah dari leluhur yg sm dgn apa yg ada pd kesultanan kutai martadipura dan kutai kartaneara, sbb kerajaan kutai ne sudah lama wujud sblm migrasi gelombang dr China, mongol dan parsi, India serta Arab yg kemdiannya akan mewukudkan suasana deutro-malay, boleh dikatakan org2 di kerajaan kutai ketika itulah golongan proto-malayo, proto means sebelum era atau historian gelar sbg melayu-tua wpun mereka bukan totally melayu tp membuka kpd leluhur melayu seterusnya, istilah kinorohingan jg ada pd timeline kerajaan kutai martadipura atau historian bilang ne adalah kerajaan dayak-kuno(harus diingat, gelaran dusun dan dayak hanya muncul ketika di zaman brunei), zaman kutai martadipura adalah sama dgn kepercayaan kinorohingan yg terdapat pd kisah nunuk ragang, dlm fikiran saya, mebi penduduk nunuk rragang dahulunya dtg dr kerajaan kutai martadipura, ko tau lah dlu2 zamam perang sna sini, membuatkan sesetengah rakyat melarikan diri,

    17. Wan Arkim says:

      dan kemudian apa yg kita tahu awang alak betatar yg menjadi raja kerajaan Brunei tua adalah dr suku bisaya ada yg ckp murut, n sa terima kedua2nya sbb dlu2 teda istilah murut n bisaya ne, ianya muncul ketika zaman Brunei rujuk org di sesetengah kwsn dgn gelaran mengikut keadaan etnik2 tersebut walhal dr leluhur yg sm iaitu dr sebelah selatan borneo, kerajaan kutai martadipura(dayak-kuno) dan kutai kartanegara(dayak kuno + deutro-malay setelah kedatangan pengaruh Vedanta(Hindu kuno), kemudian gelombang dr China dan mongol yg turun dari utara menyebabkan kebanyakan bahasa2 etnik di borneo mengalami perubahan2 tertentu kerana kedatangan ras astronoid dari bahagian utara

    18. Wan Arkim says:

      begitu jg dgn kedatangan pedagang2 dan migrasi2 dari parsi India dan Timur tengah termasuk Arab dan yahudi iaitu group of semitic, yg menyebabkan kemunculan deutro-malay, kita kembali pd kaitan kesultanan Brunei dgn kesultanan kutai martadipura dan kutai kartanegara pula, dimana gelaran kerabat aki dan awang mula muculnya jg dari Kalimantan barat, iaitu selatan Borneo kerajaan kutai, dimana keturunan kerabat awang ne suka merantau, dan mebi golongan merekalah yg sampai ke barat Borneo, termasuklah awang alak betatar yg kemudiannya yg naik takhta kerajaan Brunei tua(poni)

    19. Wan Arkim says:

      sang aji yg dikatakan ayahanda kpd awang Alan betatar, lihat gelaran aji, ianya jg mmg ada pd gelaran kerabat2 raja kutai kartanegara, dan kemudian mebi ada sebilangan keturunan kerabat aki yg telah melarikan diri atau bermigrasi atau merantau ke arah utara Borneo sehingga membina penempatan di bahagian dkt dgn gunung kinabalu iaitu nunul ragang, dan seterusnya ada sebahagian yg keluar ke arah utara sehingga kudat dan digelar atau menggelar diri mereka sbg momogun iaitu bermaksud penjaga gunung kinabalu, mereka ini jg lah yg ada gelaran aki, adakah kebetulan? saya susah bertahun2 belek sejarah borneo wpun tidak kena preserve betul2 tp as dpt kaitkan perkaitan dusunic family n dayak family adalah dr leluhur yg sama, begitu jg dgn bloodline diraja Brunei tua dgn bloodline diraja kerajaan kutai adalah pd leluhur yg sama,

    20. Wan Arkim says:

      dari segi fakta, kerajaan yg tertua di asia tenggara/nusantara adalah kerajaan kutai martadipra, silap2 misteri tanah punt yg disebut2 oleh firaun pd zaman mesir kuno(bukan firaun zaman nabi musa/moses) kemungkinan adalah pulau borneo, merujuk kpd kerajaan poni, punt dan poni lebih kurang sm bunyinya dan ciri2 tanah punt itu ada pd hutan di nusantara, there's something special here in borneo yg masih byk rahsia belim terungkapkan, silap2 nabi sulaiman susah pernah smpai ke pulau borneo ne, mungkin jg ajaran Vedanta(penganut kitab2 Veda, sa nda gelar Hindu sbb Hindu suda jauh terpesong n corrupt oleh brahman2 n kerajaan2 Hindu di India) mebi adalah ajaran asal atau ajaran tauhid/hanif terdahulu yg dibawa kembali oleh nabi Ibrahim disambung setelah risalah2 nabi yg terdahulu sudah diselewengkan oleh umat sblmnya, dan mebi ajaran Vedanta ini telah smpai kpd kerajaan kutai kartanegara yg menganutinya, dan kemungkinan keturunan2 dari nabi Adam sudah pernah smpai ke borneo ini sblm ianya tenggelam menjadi sisa2 kepulauan(mebi zaman sblm banjir besar kpd umat nabi nuh di kwns nusantara termasuk borneo(historian gelar sundaland) masih terbentuk sebuah benua dan masih bersatu dgn tanah besar asia, mebi keturunan2 dwri nabi adam sudah ada di tanah borneo ini, dlu2 umur mereka pjg2 n saoz bdn pun besar2, mustahil dorg nda smpai ke dunia far east nusantara ne kan, apa2pun nusantara/Asia tenggara ne mmg unik dr ssegi keetnikan, sbb itulah ianya digelar nusantara, means nusa=bangsa, jd nusantara=antarabangsa, etnik dan kaum2 yg menghuninya jg adalah dari kepelbagaian pelusuk dunia, kerana faktor geografinya sbg pusat perdagangan antarabangsa, apa2pun leluhur kita adalah drpd cabang Adam dan Hawa, kita ni bani Adam, cuma faktor2 penghijrahan, perkahwinan etnik, pelarian perang, penggelaran mengikut kedaerahan dan faktor n sifat kelompok suatu kumpulan manusia itu yg seterusnya menjadikan kita etnik2, suku2, dan kaum2 yg berbeza2, mmg susah takdinya Tuhan ciptakan manusia itu dr berbangsa2, dan perkataan dari Mana Pencipta itu mmg sesungguhnya Mana Benar, wallahualam

    21. Wan Arkim says:

      brahma--brahem--abraham--ibrahim, dan dari ajaran labvus (agama animisme kinorohingan) ada kisah yg spt kisah zamam nabi nuh, kajilah sejarah itu sedalam2nya, dan ianya memerlukan masa yg ask pjg utk membuat suatu rumusan timeline yg selari dari byk kisah sejarah yg kompleks utk manusia, wpun ianya kompleks tp kita tetap menghirup oksigen yg sama, pasti ada byk persamaan berbanding perbezaan, perbezaan hanya menjerumuskan kpd peperangan dan konlik perkauman dan konflik keagamaan, carilah persamaan dahulu sblm mencari perbezaan

    22. Wan Arkim says:

      aki dan aji adalah berbeza, gelaran aki sudah mulai diguna-pakai pd zaman kerajaan kutai martadipura(dayak-kuno) lagi, dan gelaran aji diguna-pakai pd zaman kerajaan kutai kartanegara(kacuk antara dayak-kuno dgn etnik jawa(deutro-malay mebi side yahudi kuno atau parsi kuno side)

    23. Wan Arkim says:

      bisaya ne mungkin dr tribe dusunic family yg berdekatan dgn kwsn induk pemerintahan brunei, dimana kemudiannya sultan brunei tertawan dgn kejelitaan gadis dr tribe itu, kemudian merujuk tribe dr dusunic family itu sbg 'bisai ya' iaitu bererti 'elok ya' dan erti lainnya ialah cantik/lawa, dan kemdian adik awang alak betatar memberi mandat kpd anaknya iaitu awang kuyuh utk memerintah kwsn kota klias dimana ianya kwsn yg dihuni oleh tribe dusunic family yg digelar 'bisai ya' itu yg kemudiannya lahirlah etnik bisaya 1st generation di darah klias, dan kebanyakannya golongan ini adalah golongan para pahlawan bg kesultanan brunei utk kwsn ke utara borneo hingga ke kepulauan filipina, mebi disitulah etnik bisaya yg kemudiannya menetap di kepulauan luzon seterusnya menjadi atnik visaya selepas mengalami asimilasi dr perkahwinan kacuk dgn penjajah sepanyol, dan bisaya yg terdapat di limbang sarawak jg kemungkinan adalah golongan pahlawan yg menjadi benteng pemberontakan etnik di bahagian sarawak, slalunua bisaya ne yg digunakan menjadi pengantara dgn etnik2 di pedalaman, contohnya kisah terjadinya etnik tatana iaitu dusunic family sebelah kuala penyu adalah berasal dr dusun membakut dimana brunei ketika itu cuba meredakan pemberontakan sebelah membakut kemudian pahlawan bisaya menjadi org tgh utk berdiplomasi kerana persefahaman bahasa diantara bisaya dan dusun membakut, selepas dimeterai perjanjian dimana etnik dusun membakut diberi ttanah dikwsn Kuala penyu, dan mereka menjadi etnik yg dipanggil tatana skrg ini

    24. Wan Arkim says:

      istilah dusun dan dayak ne diguna oleh org Brunei pd mulanya utk menggelar suku2 besar yg ada di pedalaman, kemudian digunakan semula oleh penjajah British dan belanda dan kekal sehingga kini, pdhal leluhurnya sm jg dusunic family dr momogun tribe yg ada kaitan dgn org2 di kerajaan kutai martadipura, dan dayak family mmg kebanyakannya terkait dgn kerajaan kutai martadipuramartadipura, murut jg mengalami proses yg sm, satu g kemuculan etnik kadayan moden dimana etnik ini kebanyakannya menjadi pegawai istana Brunei, kemungkinan berkait dgn kerajaan kutai kartanegara yg di Kalimantan mereka dipanggil org daat, sebenarnya ialah org darat, mungkin leluhur yg sm dgn org dayak, tetapi ketika di dlm pemerintahan Brunei bahasa mereka lebih kpd bahasa melayu Brunei, leluhur org borneo adalah berpusing2 didlm kepulauan borneo jg ne, sehingga kemunculan org luar menjadikannya bertambah majmuk

    25. Anonymous says:

      Respect bro respect. Klau topik sensitif elak elakan. We malaysian lain mungkin sarah brunei. Apa2 pun jgn hina bangsa lain. Darah ttap sama merah. Islam tdak mgajar mhina.

    26. Wan Arkim says:

      bisaya ada kaitan dengan tatanak ( dusun tatana)

    27. Anonymous says:

      Wan Arkim... i agree dengan penjelasan you.

    28. Wan Arkim, memang terbaik bro :) thankss a lot.

    29. Anonymous says:

      Sarah tu orang Dusun juga tetapi dia Dusun di negara Brunei...dari cara dia cakap, aku rasa dia terkilan sebab bila orang cakap pasal dusun hanya kaitkan dgn Sabah saja...bagai mana pula halnya dgn orang Dusun di tempat lain???

    30. Bisaya suku dr mana tu. slama aq hidup d borneo ne tak pena aq dngar visaya perna la .

    31. Dusun sbnar nya tak da kaitan dengan leluhur dayak. Aq da kaji ne. Dan aq slalu dgr ceta nenek moyang ku. Mang aq bkn dusun. Tp bapa aq lunbawang mix iban. Mak aq plk kenyah mix tidung. So aq da kaji suma asal usul rumpun dan leluhur dayak

    32. Klu murut memang dlm rumpun dayak.

    33. Anonymous says:

      sy ingin menambah....terdapat jga kaum kadazandusun di bongawan,membakut,lumat,kuala penyu dan beaufort...jgn pernah lupa atau nafikan kewujudan kadazandusun d daerah2 tsbut....

    34. Kalau bukan dari suku bangsa Kimaragang,tolong!!!!tolong jangan menyibuk dalam laman kimaragang...tolong-tolong dan tolong.....

    35. azai jeff says:

      aku datang ke pontianak Indonesia orang sna bilang muka aku macam muka orang Dayak...gila punya aku..aku ckp teruanaku orang Dusun Brunei..trus dia ckp Brunei kaya tu..ahajaajahaha

    36. Wan Arkim says:

      dari cabang momogun jg tu, klu kisah nunuk ragang, ada 7 jeneral ada yg ckp 7 adik beradik, ini aki2 disuruh utk hijrah ke seluruh pelusuk Sabah berkemungkinan sekitar area banjaran crocker, sbb selepas banjaran crocker berakhir adalah area murutic family, bisaya ne dtg dari cabang yg sama dgn tatana, dan tatana dtg dari group orang padas, time tu blum ada nama dusun, rang padas ne adalah dari cabang janung gayuh, yg diperintahkan oleh ketua nunuk ragang utk turun ke selatan sabah, refer yo kisah nunuk ragang wpun kisahnkisahnya skrg byk terputus2 kerana tidak dipreserve oleh kuasa penjajah kolonialis jd ada cuma ada sikit penerangannya, janung gayuh inilah yg akan membina koloni momogun tribe di bahagian selatan Sabah, mereka digelar orang padas, pangazau pula diarahkan utk ke area penampang dan papar dan digelar orang tanggara/tanggaa', rungsud diarahkan ke area kudat/simpang mengayau dan sekitarnya digelar momogun laut, dulu2 sblm ada istilah dusun yg mulai digelar oleh org Brunei, dulu2 momogun tribe digelar dgn nama tempat mereka berada, contoh org lotud, org tampasuk, org tanggara, org padas dll, kemudian dari cabang org padas di selatan sabah turun ke Kuala penyu dan membina penenpatan disana, kemudian dtg pedagang China dari zaman dinasti ming, dan mereka terkandas di area Kuala penyu, ddan berlahwin dgn org padas dan org brunei dan jg etnik2 minoriti di Kuala penyu, lepas tu mewujudkan satu etnik baru, hasil hybrid China dinasti ming dgn penduduk tempatan tidak kra dari org padas, brunei DLL akan dipanggil tatana, utk membezakan kaukan ini dgn yg tidak kacukan, tetapi memandangkan ramai dari org padas yg berkahwin dgn cina2 dinasti ming, kebanyakan merekalah yg dipanggil tatana sehingga kini, bisaya muncul kemudian, selepas pemerintah Brunei adakan pertandingan ratu cantik di kwsn jajahan mereka, termasuklah dang insum yg kemudian memenanginya yg sa anggap dia adalah org tatana kerana tatana lebih cantik dr org padas, dan digelar sbg bisai ya, lg pula org padas dan tatana keika itu jg adalah dibawah pengaruh Brunei, dan bisaya ada tiga peringkat hybrid, dari cabang tatana hybrid dgn cina dinasti ming kemudian pergaulan dan perkahwinan dgn pangeran2 dan rakyat Brunei sendiri, akhrnya mmembuatkan org bisaya itu sudah hybrid tetapi masih ada ciri2 dusunic family atau sblm ada istilah dusun yg sebenarnya dtg kemudian, mereka ini dr cabang momogun family, ini dpt menerangkan kenapa 80% bahasa dan loghat tatana dan bisaya adalah sama, walau tidak 100%, org tatana boleh berkomunikasi dgn bisaya dgn lancar, dan tatana dan bisaya dpt memahami bahasa dusun asas serba sedikit trtspi org dusun tidak berapa memahami bahasa tatana dan bisaya, sedangkan bisaya di limbang, Sarawak jg sudah mengalami pengubahsuaian, kerana mereka dikelilingi oleh suku2 dari dayak n kelabit family tetutamanya org lunbawang/lundayeh, bahasa bisaya Sarawak dan Sabah jauh sedikit berbanding bisaya Sabah dgn tatana, bisaya limbang dibawa oleh org Brunei ke ddaerah limbang sbb mereka ini adalah tentera kerajaan Brunei ketika ddulu utk mempertahankan darah limbang, begitu jg dgn area kepualuan Luzon di filipin, sultan Brunei sudah hangar tentera dr org bisaya ke sana utk pertahankan sempadan kwsn jajahan Brunei disana, sehingga mereka bermastautin disana dan akhirnya tenggelam oleh atmosfera penjajah yg seterusnya

    37. Wan Arkim says:

      maknanya kamu belum digging too deep, keluarga jauh jg tu maii, mmg melebihi 7 keturunan, mebi jauh drpd puluhan keturunan, istilah dayak n dusun dimulai pd panggilan org Brunei, kenapa melalui antropologi dpt bezakan bahasa kedua big family in Borneo ne adalah kerana migrasi bangsa2 lain yg dtg kemudiannya lg akan mencorakkan bahasa dan loghat2 yg berbeza, kerana kita ne sudah hybrid dari keaslian bangsa yg menduduki daratan sundaland (pentas sunda) yg suatu masa dulu masih belum ditenggelami air, teori out of sundaland, klu ikut btul pakaian tradisi puak2 momogun iaitu leluhur kpd dusunic family, jg lebih kurang pakaian tradisi dayak family iaitu pemakaian yg simple spt murutic family, kelabit family dan dayak family yg lainnya, tp knapa pakaian tradisi dusunic family tiba2 ada penggunaan tanjak dan kain yg lebih maju, kerana susah ada pertembungan dgn kaum yg migrasi dari tanah besar spt dari Timur tengah, parsi, China dan India, manakala dayak/kelabit/murutic family yg masih berada jauh di pedalaman masih kurang pendedahan kpd budaya luar yg dtg di kwsn persisiran pantai, itu pasal kemudiannya wujud hybrid generasi kemudiannya spt banjar, kedayan(di Kalimantan dipanggil daat), setelah kerajaan kutai martadipura di Kalimantan yg diasaskan oleh org2 dari dayak family mengalami perubahan kpd menjadi kerajaan kutai kartenegara yg dipengaruhi oleh org dari jawa yg ada leluhur yg sm dgn Siamese family atau Indochina selatan punya benih etnik(bezakan dgn kaum cina tai), raja2 jawa dan siam mmg ada kaitan, harus diingat, dizaman kerajaan kutai kuno ini, ada kumpulan2 minoriti rakyat yg ttidak sebulu dgn pemerintahan pusat, jd ada etnik yg memberontak dan kalah dlm perang kemudian pari ke pedalaman, ada yg menyisihkan diri sehingga ke kwsn2 pergunungan, sampai ke banjaran2 Borneo, ada yg menuju ke timur kutai, iaitu ke arah sempadan Sarawak, dan mungkin ada yg ke sarawak mebi datuk nenek moyang kpd iban, kelabit n dayak family yg lain2 di sarawak

    38. Wan Arkim says:

      dan ada researched terkaitan antara kelabit family dgn etnik lundayeh/lundayuh/lunbawang, dari cabang kelabit family tu terus menuju ke pedalaman membuat etnik2 baru, murutic family jg masih terkaitkan dgn penghijrahan dari cabang dayak family, yg sa rasa keluar dari kerajaan kutai kuno ini(tidak ada sseorg pun yg tahu nama sebenar kerajaan kutai kuno ne, cuma orang luar yg kemudiannya menyimpulkan penggelaran kerajaan yg diusahakan oleh suku asli Kalimantan ketika itu sbg nama kerajaan kutai martadipura, begitu jg nama dayak, org Brunei, banjar dan org luar yg memberi gelar nama dayak), wpun belum ada perincian besar perkaitan dusunic family dgn dayak family, lg2 dari bahasa, tp apa yg sa pasti bahasa dusun kuno adalah berbeza dgn bahasa dusun moden, pelat nenek moyang dusunic family mmg lain drpd pelat dusun moden, sbb mn2 tmpt pun bila ada suku2 yg memulakan hijrah, lama kelamaan bahasa ibunda dan pelat dan loghat asal akan pelan2 mengalami evolusi, mengikut keadaan tmpt yg dihijrah dan akhrnya tmpt mereka bermastautin, mcm jg di tanah besar China, sebenarnya ada byk bahasa, org dari han dinasti la yg mengevolusikan dan mengembangkan bahasa mandarin, sedangkan org Manchu dgn bahasanya, Mongol(dinasti yuan) dgn bahasanya, etnik2 di Yunnan dgn loghat2 mereka, apatah lg di kepulauan Borneo ne yg sebenarnya besar sampai boleh wujud 4 negara setelah selepas era zaman kolonialis, mmg akan mengalami evolusi, proses penghijrahan, perkahwinan dgn kaum lain dari luar atau sesama kaum Borneo, peperangan, gaya hidup nomad kerana aktiviti pertanian, nelayan proses berpindah ke tempat yg byk hasil bumi dan laut utk mengelak kebuluran dan mcm2 lg, itulah faktor mengapa umat manusia yg pads asalnya dari leluhur yg sama akan menjadi bangsa2-kaum2-suku2-etnik2 yg berbeza2,... sbb itu lah dayak n dusunic family skrg tidak spt zaman dulu, skrg jauh dlm hati kita tidak mahu bertelagah sesama sendirr sbb kita adalah dr leluhur yg sama, zaman dulu jgn ckp la masing2 putung kepala diantara etnik2 di Borneo, tetapi setelah sekian lama mmengalami pencampuran etnik, kebanyakannya dari perkahwinan lain etnik, skrg semua org Borneo nda kira dusnic family ka, dayak family ka, kelabit family ka murutic family ka atau yg hybrid bornean clan dgn malay-deutro(era melayu muda) spt Brunei, banjar, bolongan, tidung, (hybrid antara etnik2 asli Borneo dgn etnik2 malay-deutro), semua masih boleh duduk aman di dlm kepualauan yg sama, satu kata kunci mengapa sa berani katakan penduduk asli borneo mempunyai leluhur yg sama, kata kuncinya adalah---->>budaya headhunters

    39. Gua like this artikel...setau saya la..dusun pun ada di filipina . Org brunei pun ada kepulauan tawi2 masi teringat cerita dlu2 time.nenek moyang saya cerita...dulu dusun pernah kepulauan filipina..cerita mereka ada bomoh..di panggil bobolizan kah..kalu ndak silap la..bomoh itu berckp" di pulau ini...tiada air dan tidak aman " jdi mereka pun berpindah ke borneo...itu zaman2 purba kala....itu cerita mitos sbnrnya itu pun ndak pasti ....dan saya ada terdengar cerita dlu2 apabila org jauh terkencing di sabah walaupun di halau ole kerajaan mereka akan datang balik ..itu sumpah org sabah...tpi ndak tau dri entik mn..itu mitos jak tw hihihihi lepak kejap

    40. Anonymous says:

      Adakah stiap etnik (sabah) mmpnyai adat,mknn yg brbeza...???

    41. pd teori sy actually headhunters atau pangayit ni dulu mgkin sbb konflik diantra penempatan ,d mna suatu kg slalu d ancam kg luar dan mulakan siapa ja yg msuk kg dorg kana hambat smpai mati(sistem perlindungan) sampai satu masa jmp org yg tdak mati2(kebal)ilmu aki kali kecuali kna potong kepala, dan berubah lah sistem perlindungan strusnya ,lpas kg lain pula terasa terancam sbb org dorg kna putung kapala dorang pun buat bnda sama dan beransur ke seluruh tempat,sbb tu byk crita psal pengait cri kepala mau bikin rumah lah , jambatan tamparuli laa , selalu urang tua kita kasi takut2 kunun pengait mau cari budk pdhal skrg tiada sudah tu sistem, tiada bkn mksud tidak wujud , tapi klau wujud , siapakah sebenarnya the headhunters? Keturunan kita semua

    42. Anonymous says:

      Boleh sy tanya, ini blog ada ambil dari mana mana buku rujukan ka?

    43. Anonymous says:

      KESIAN ORANG YANG TULIS ARTIKEL NIE... CETEK DAN BODOH ILMUNYA... DIA TULIS NIE ARTIKEL MAIN HENTAM SAJA... (BODOH SOMBONG)

    44. Anonymous says:

      I'd prefer it if Kadazan and Dusun is separated. Because there is no such thing as 'Kadazandusun'. This term was coined by politicians in the early 1960's. Dusun ini gelaran orang2 luar (mainly Brunei people) terhadap orang Sabah. Dusun juga bermaksud kebun, bukankah? Most tulun tindal are farmers, dari sanalah wujudnya itu gelaran 'dusun'. Orang dusun = orang kebun. Kadazan are just Kadazan. I am a proud Kadazan and Sabahan.

    45. Even kadazan are more recent term than Dusun term.

    46. Even kadazan are more recent term than Dusun term.

    47. Anonymous says:

      Kadazan?setahu sya bangsa kadazan ni sebenarnya orang dusun yang tinggal di bandar..kadazan ni memang dalam kelompok dusun..cuma mereka lebih banyak bergaul dan berkahwin campur dengan org cina..lebih suka berniaga berbanding berkebun..thats why kena panggil kadazan..

    48. Anonymous says:

      Kadazan?setahu sya bangsa kadazan ni sebenarnya orang dusun yang tinggal di bandar..kadazan ni memang dalam kelompok dusun..cuma mereka lebih banyak bergaul dan berkahwin campur dengan org cina..lebih suka berniaga berbanding berkebun..thats why kena panggil kadazan..

    49. MErRI Rin says:

      Hey...nobody says we're here to enmit about belief or what we stand for. I thought someone older or experienced might think of this wisely and deeper,but instead you're the proof that government needs to pay more attention to their gawdamn duty. Can we just please stop being so blah?

    50. MErRI Rin says:

      Hey...nobody says we're here to enmit about belief or what we stand for. I thought someone older or experienced might think of this wisely and deeper,but instead you're the proof that government needs to pay more attention to their gawdamn duty. Can we just please stop being so blah?

    51. MErRI Rin says:

      Kesian org yg post ni... memandai,mnataw bukan dusun..

      (You're not that judicious either tho )

    52. MErRI Rin says:

      Kesian org yg post ni... memandai,mnataw bukan dusun..

      (You're not that judicious either tho )

    53. Klu kadazandusun d pisahkn, mkny kaum kadazan akn khilngn identiti. Krna kadazan asalny Dr kaum dusun yg tnggl d hutan PD mulany dn satu kturunan yg prnh mndiami nunuk ragang..kadazan is refer to the bndar actually, yg org lama called it as kakadaian.. Dialek kaum kadazan jg byk d pngaruhi oleh kaum rungus yg mngunakn sebutn ptuturn byk mngunakn huruf Z.. Eg, kakadaian to kakadazan..jgn malu mngakui asal usual kita yg dluny tnggl d hutan dn bnggalh, even prnh tnggl d hutan, org kadazan ni brusaha lari Dr hutan dn tnggl d bndar.. Kirany, more advance compare than othet dusuns yg msh tnggl d pdalamn.But nowadays, everyone can live in bndar..tp asal usual ttap jd kbangaan.. For me,kadazan dusun can't be separated.. If not, u will lost ur identity..

    54. Anonymous says:

      http://studentsrepo.um.edu.my/4576/
      - Assessment and Analysis of Genomic Diversity and Bio-markers in Sabahan Indigenous Populations by Dr. Kee Boon Pin, 2014.

      Menurut tesis di atas, yang dibuat oleh pelajar Phd dari Universiti Malaya pada tahun 2014, bahawa wanita rumpun Dusun Kadazan Rungus memiliki DNA yang berbeza. Maksudnya Rumpun Dusun Kadazan Murut Rungus berasal dari beberapa moyang jika dilihat dari aspek DNA.

      Dari 300 sample DNA wanita itu, yang banyak ialah Haplogroup R9c1a dikuti oleh M7c3c kedua-dua penanda ini lazim dimiliki oleh orang di Daratan Asia Tenggara (Kambodia, Vietnam, Laos, Malaya dan Tailand). Manakala Haplogroup JT banyak dimiliki oleh orang Timur Tengah/Asia Barat dan DNA ini tidak ditemui dia Asia Tenggara. Haplogroup E1a1a pula banyak ditemui pada orang di Kepuluan Asia Tenggara (Sulawesi, Filipina, Taiwan dan terutama di Borneo) DNA ini tidak ditemui di China..

      Orang-orang rumpun Dusun Kadazan Murut memiliki mtDNA berikut:-
      1. R9c1a - (Cadangan asal usul - Daratan Asia Tenggara)
      2. M7c3c - (Cadangan asal usul - Daratan Asia Tenggara)
      3. E1a1a - (Cadangan asal usul - Kepulauan Asia Tenggara/Borneo)
      4. M7b1'2'4'5'6'7'8+16192 - (Cadangan asal usul - Daratan Asia Tenggara)
      5. D5b1c1 - (Cadangan asal usul - China Selatan)
      6. B4a1a - (Cadangan asal usul - China Selatan)
      7. E1b+1621 - (Cadangan asal usul - Kepulauan Asia Tenggara/Borneo)
      8. JT - (Asal usul - Timur Tengah/Mideterrenian/Asia Barat)

      Pola Penempatan rumpun Dusun Kadazan Murut ialah berhampiran sungai dan bukit. Sungai Kinabatangan (Kuala Kinabatangan/Tongod/Kuamut/Penangah), Sungai Maliu, Sungai Dandum, Sungai Sugut/Labuk (Ranau/Beluran Labuk Sugut), Sungai Segama, Sungai Woriou (Ranau/Telupid), Sungai Kadamaian (Kota Belud), Sungai Bongan (Marak Parak/Kota Marudu), Sungai Marudu (Kota Marudu/Tandek), Sungai Tuaran (Tuaran/Tamparuli/Kiulu), Sungai Sulaman (Tenghilan/Topokon), Sungai Moyog (Penampang/Babagon/Inobong), Sungai Papar (Kaiduan), Sungai Padas/Pegalan (Tambunan/Keningau/Nabawan/Meligan/Long Pasia/Tenom/Beaufort/Membakut/Klias), Sungai Logongon (Pensiangan/Nabawan/Sapulut/Pagalungan).

      Punca semua sungai ini ialah Banjaran Crocker - Gunung Kinabalu

    55. Kadazan itu Dusun Tangara... Rungus itu Dusun area Marudu. Appeal pun panggil Rungus dgn istilah "Dusun Rungus". Dusunic ada 58 suku kaum.

    56. Cpa ckp islam tu raja.. Dan cpa ckp kristian tu raja... Xda kaitan.. Tiba2... Mentol kh.. Adeii...

    57. Islam mgkin raja.. Didunia ja bro.. Baca alquran ko bnyk2...

    58. Cpa ckp islam tu raja.. Dan cpa ckp kristian tu raja... Xda kaitan.. Tiba2... Mentol kh.. Adeii...

    59. Maaf admin. Dusun x tinggal di gua. Sila kaji balik. Gua Madai tu warisan suku kaum lain bukan dusun. Sebar ilmu biar tepat.

    60. Sarah bgitu lh anak pelacur berbicara dn bgitu lh ajaran agamamu smpaikn perangai mu mcm syaitan jgn berlagak jgn ankuh bila lu mati neraka jga tempatmu anak haram jadah syrik semua amalmu puik

    61. Benar kdms adalah yg terawal mendiami kepulauwan sabah sblum kaum2 lain moyang sy sempat merasakan zaman perperangan dan jejahan dri british dn jepun...semua sejarah yg ditulis dlm buku kurang benar sbp itu sy tidak percaya sangat pada sejarah yg ada dlm buku kerna sy percaya org2 yg pernah melalui zaman2 perperangan juga jejahan adalah paling benar yg keluar dri mulut mereka tentang sejarah yg paling benar...

    62. Anonymous says:

      ada satu manuskrip lama yang mungkin sudah berusia lebih 200 tahun yang di simpan secara rahsia oleh keturunan para sharif yang berhijrah ke kepualauan sulu selepas tragedi serangan tentera monggol di timur tebgah..di dalam manuskrip itu tercatat catatan salahsilah bangsa-bangsa yang pernah tinggal di kepulauan sulu ,termasuklah borneo ketika itu yang masuk di dalam 5 buah negeri dalam kepulauan sulu..satu kenyataan yang di nyatakan di situ..tedapat satu pulau berdekatan borneo utara yang kini di sebut sebagai negeri sabah..menyatakan ada satu pulau yang bernama "SINSUPALA" pulau ini tiada daftar namanya dalam era zaman moden sekarang ini..nama ini mungkin telah di gunakan munggkin lebih 200 atau 300 tahun yang lalu sebelum lagi zaman kesultanan melayu melaka muncul..di nyatakan di pulau sinsupala itu pelbagai bangsa yang tinggal di situ..dan salah satu kaum yang tinggal di situ adalah kaum yang di kenali sekarang ini sebagai kaum kadazandusun yang beragama islam..menurut mereka yang menceritakan kisah itu,kaum tersebut telah pernah berhijrah ke cambodia, dan bermastautin di situ lebih kurang 100 tahun lamanya..dan mereka tidak lagi menganut agama islam setelah sekian lama berhijrah dari pulau sinsupala tersebut..kemudian kemungkinan besar 100 tahun lagi selepas penghijrahan mereka ke kawasan cambodia ,thailand dan ada juga mengatakan ke china..sesetengah dari mereka kembali borneo dan kemungkinan besar masih ada tinggalan kaum ini yang tidak berhijrah dari pulau sinsupala dan bergabung dengan kaum dusun yang berhijrah semula dari cambodia itu yang asalnya pada mulanya nenek moyang mereka adalah satu suku kaum yang sama..jadi adalah logik mengatakan kaum kadzandusun juga adalah penduduk asal sejak dari zaman dahulu kala lagi seiring dengan kaum kaum lain di sabah seperti tidung,brunei,bajau,suluk,bisaya dan kaum kaum lain...ditelusuri lokasi pulau sinsupala itu setelah beratus tahun namanya telah di tukar pada era kesultanan sulu berkuasa ,nama pulau tersebut telah di ubah kepada pulau PALAWAN..ertinya pulau yang mempunyai banyak pahlawan dan parajurit..saya cuma terdengar kisah ini dari seorang tua yang memegang manuskrip rahsia itu di kepulauan sulu..dan saya sendiri pun bukan juga dari kaum kadzandusun..tapi saya percaya kaum kadazandusun memang orang yang asli telah mendiami kepualaun borneo ini beratus tahun lamanya seiring dengan bangsa bangsa lain di kepulauan sulu khususnya di kepulauan borneo..

    63. Tak ada cerita nenek moyang kami yang mengatakan kami berasal dr Cambodia. Legenda umum moyang kami mengatakan kami berasal dr Nunuk Ragang.

    64. Kaum Dusun ini bangsa yg cukup tua, dan diiktiraf sebagai bangsa yg memiliki genetic plg tua di Borneo bersama-sama orang Iban.

    65. rock bah says:

      jan tinggal d sabah klu ska
      mnghina bnsga org..wlupun sa bkn bngsa kadazandusun ttpi sa ttp mnghrmti bngsa mrka..proud to be sabahan

    66. Sa urang kimaragang..suda2 kmu urang taun baru ini
      Monsiop dulu..tu pilak saja kita halau..tw jga tu muka dia mcm mana.

    67. Hehehehe... aiso komen ku...haha

    68. Hehehehe... aiso komen ku...haha

    69. Jacklye says:

      ah...mengaku dusun...tp masih pandai cakp dusun ka kamu yg mengomen tu?

    70. Jacklye says:

      ah...mengaku dusun...tp masih pandai cakp dusun ka kamu yg mengomen tu?

    71. Balqis says:

      minta maaf ondu...jgan gia panggil pilak wlaupn tu suda kebiasaan..durg pun ada bangsa...klu pgi sbelah pntai timur ramai betul suku filipina yg lamaaaaa suda di sabah....hehe

    72. This comment has been removed by the author.
    73. freddie vs sarah says:

      freddie..hati2 ketika berbicara soal agama jgn smpai mengguris hati saudara kita yg lain. Kita yg membaca ini akan menganggap freddie & sarah sm sj gila nnti. Byk2 bersabar freddie..Kita tegur sarah dgn rasional. Bukankah kita org dusun kaya dgn sikap berhemah dan berbudi bahasa? Cukup hanya sarah shj yg gila berbicara bgtu. Ingat, hanya keturunan kadazandusun yg menganuti 2 agama di Sabah..(Kristian dan Islam) yg sudah lama terbukti, hidup saling bertoleransi dan hormat menghormati dgn kaum2 yg lain di Sabah..

    74. ondu says:

      freddie..jgn kaitkn agama org lain klu marahkn sarah. Admin sndiri org Islam dan pembaca saudara kita yg Islam pun akan menilai antara kamu dan sarah. Cukup warning bagi nasihat spya sarah jgn ungkit lg soal agama. Nanti org akan menilai kau sm c sarah tu sm sj org miring..Agama Kristian tidak prnh mengajar kita bersikap melampau trhdp jiran @ org yg kurg ajar tetapi turut sama melukakan hati org lain yg baik..Ingat, jgn tiru sikap org lain yg suka membatu api..

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



copyright by Kamarul Arnizam